Kalender

Les Dissonances

event_

30/03/2021 | 20:00



Viktoriia Vitrenko, sopraan

Mozart: Symfonie nr.40 in g, K. 550

Mahler: Symfonie nr. 4


Als één grote stroom van zuiver levensgevoel klinkt zijn muziek waarin diep geluk, weemoed en hartstocht vervat zitten. We hebben het over het muzikale wonder Wolfgang Amadeus Mozart.

Hij maakte geen muziek, hij was muziek, getuige zijn veertigste symfonie in g. Ze heeft de reputatie de hartstochtelijkste te zijn van alle Mozart-symfonieën en ze is tevens de populairste. Al is het een symfonie in de weemoedige mineur toonaard het blijft Hemelse muziek. We onthouden “hemel” want in zijn vierde symfonie houdt Gustav Mahler de blik op de hemel gerichtIn het vierde deel bezingt een sopraan samen met het orkest de hemelse genietingen onder de naam “Das Himmliche Leben” Maar vóór Mahler in die gelukzalige staat aanbelandt, dient hij nog een lange muzikale weg af te leggen die het “het aardse leven” weerspiegelt. Toch is de hoofdtoon in deze symfonie afgestemd op het lichte en zorgeloze. Voor wie nog voor de muziek van Mahler moet gewonnen worden is dit de ideale toegangspoort.                    


Viktoriia Vitrenko


In 2015 voltooide VItrenko haar koordirectie bij Denis Rouger aan de Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart. Thans volgt ze het masterprogramma New Music/Singing bij Angelika Luz en Georg Nigl in. Ze zong met "Making waves" en won prijzen zoals "Florilege vocal de Tour" 2014 of "Ohrid Choir Festival" 2013. Ze trad op als zangeres in György Kurtágs Kafka-Fragments, waarmee ze de sponsorprijs won op de "Competitie voor de interpretatie van nieuwe muziek" in Karlsruhe. Ze zong Luigi Nono's ‘Quando stanno morendo’ en zong Florinda in Händels Rodrigo. Als koordirigent leidt ze het Berlijns Philharmonisch Koor, het Koor van de Deutsche Oper Berlin en het NDR Rundfunkchor. Ze dirigeerde het Kammerorchester Pforzheim, het Freiburger Barokorchester en de Young Opera Stuttgart.